PORTRETE DISTORSIONATE (TORTIONAR IN ALTE HAINE )

          In loc de introducere :
          Astazi as dori sa incep un ciclu de postari, intitulat "PORTRET-E" pe care il voi prezenta periodic.
           Multi dintre eroii prezentati, nici nu mai exista sau nu mai fac parte din sistemele in care au functionat.
          Acest ciclu se refera la intamplari petrecute sau la persoane pe care le-am intalnit multi dintre  noi in viata de toate zilele.
           

          Era in perioada de dupa evenimentele din decembrie l989, prin anii 2000 si...
          Fiind absolvent de drept, am dorit sa cunosc justitia. cam  pe toate palierele ei.
          Am cerut sa fiu angajat pe un post liber de  educator la unul dintre penitenciarele cunoscute.
          Am dat examen la Directia Generala a Penitenciarelor, examen pe care l-am absovit, astfel ca am fost repartizat ca educator la serviciul care se ocupa de educatia si reinsertia sociala a detinutilor, la Serviciul cultural- educativ.
          Sef era un colonel  "harsait" in meserie, cu alura de smecheras profitor, imbracat in haine de baiat de treaba, despre care apoi mi-am dat seama   ca era  si "baiat bun".
          In argoul detinutilor "baiat bun" inseamna o persoana corupta, mai mult sau mai putin, care ii ajuta pe acestia, nu degeaba, in obtinerea unor facilitati interzise de regulamentul de detentie ( de exemplu : tigari in afara celor obtinute prin regulament, diferite trocuri interzise, facilitarea unor legaturi intre condamnati si intre condamnati si familiile lor, in diferite moduri inclusiv prin facilitarea pachetelor si a vorbitorului in comisie sau prin inmanarea corespondentei de la detinuti  unor membri ai familiilor acestora , etc.)

         Sa ii spunem respectivului ofiter, Ionescu Jenel.
         Ajuns  acolo am fost instruit corespunzator cu privire la conduita mea in timpul serviciului, atat fata de detinuti, cat si cu privire  la cea fata de cadre.
         Mi s-a explicat ce inseamna sa fi "baiat bun" si mi s-a interzis orice ajutor si orice discutie suplimentara cu  si catre  detinuti in afara celor cerute de  munca prestata.
         Am aflat ca dupa ce trebuia sa verificam prezenta detinutilor pe sectii, numarul celor  noi  sositi, cat si gradul lor de periculozitate inserat in fise sau evenimentele speciale care ar fi avut loc in zona de activitate, trebuia sa le prezint acestora teme de interes satbilite anterior printr-un orar, sa fac cu ei mici  discutii pe acele teme . Dupa aceea  eram obligati sa ii raportam educatorului sef , colonel Ionescu cele petrecute sau eventualele  probleme deosebite rezultate din discutii.
        Aceasta activitate aparea ca un fel de turnatorie, pentru ca dimineata la raport sau in cursul zilei problemele importante erau prezentate conducerii si cadrelor importante.

        Eram fumator si in perioada aceea prima "incercare" a fost sa  fiu ademenit sa primesc de la un detinut ( aveam sa aflu special ales) tigari cand nu aveam.
        Bineinteles ca le-am refuzat cu regularitate, afland si ca pe sectia aceea, unul dintre supraveghetori, un adjutant batran , era   informatorul sefului si al conducerii.
       Asa am aflat prima oara ca in afara de sistemul informational legal, educatorul sef isi cladise un altul  paralel.
       La una dintre discutiile, asa-zis  amicale, cu seful serviciului, acesta  m-a chestionat ce este sotia si afland ca lucra la o firma de constructii mi-a cerut sa ii fac rost de materiale de constructii, intrucat undeva in provincie isi face o casa.
       I-am explicat ca sotia nu are cum sa  comita  astfel de fapte care sunt pedepsite de lege ca infractiuni.
       La iesirea din birou, unul dintre colegi , care era mai naiv si pe care se pare, se pare  ca il avea la mana seful, mi-a explicat ca bine am facut ca l-am refuzat pentru ca altfel, ar fi insistat tot timpul sa ii obtin  in mod periodic si din  ce in ce mai des materiale de constructie si ca daca l-as fi refuzat vreodata, mi-ar fi facut viata dificila. Mi-a explicat ca el patise aceasta cu o alta "rugaminte" a sa . Chiar era evidenta raceala dintre cei doi si reactiile de adversitate rautacioasa din partea educatorului sef.
        De fiecare data, cand erau arestati cu nume  din lumea rromilor sau dintre infractori nu aveam nici unul voie sa discutam cu ei, discutiile purtandu-le  numai educatorul sef, despre care aveam informatii de la supraveghetori ca ii cam "tapa" de diferite beneficii.
       Ce mi-a mai atras atentia era faptul  ca seful avea o retea de detinuti si una de subofiteri, desi nu se ocupa cu contrainformatiile unitatii.
       Astfel  aveam sa aflu( intai de la el) in cadrul unei discutii amicale la un pahar, in biroul sau,  cand s- a laudat cum ca pe vremea comunistilor  a fost ofiter de informatii  la una dintre sectiile de cea mai trista amintire , care se ocupa de detinutii politici si de condamnatii la moarte.
Ulterior aceasta informatie mi-a fost confirmata de un subofiter care mai avea putin pana la pensionarea sa.
        Un alt fapt cotidian iesea in  evidenta si anume, ca el, ca  si anumite cadre de conducere erau singurii care isi garau masinile personale in interiorul unitatii. Ele erau spalate si reparate de detinuti care  beneficiau de "favoruri" ,iar  la iesirea din unitate nu erau perchezitionate la punctul de control.

         Era  deja un semn de intrebare - si se discuta "pe la colturi'- de  unde avea dl.colonel veniturile necesare construitii  casei din provincie despre care povestea.
         Si-a dat seama repede ca nu sunt "de al lor" pentru ca  atat cat puteam il  evitam si ca discutiile dintre noi, priveau numai relatiile de munca.
          Imi luasem concediu de odihna, pregatindu-ma sa obtin transferul, pentru ca atmosfera era incarcata si plina de suspiciuni, de la intrarea pana la iesirea de la serviciu. Intre timp se facuse si o schimbare, prima schimbare de guvern, care  punea si primele semne de intrebare asupra viitorului unor angajati , mai ales a celor cu state vechi de aservire in epocile anterioare.
        Frica le bantuia oasele, mai ales, celui care avea sa fi fost unul dintre tortionarii atator detinuti.
        Eram inca in concediu de odihna, cand aveam sa aflu telefonic de la un coleg, ca la ordinul dlui.Ionescu si al "stapanilor" sai mi se facuse perchezitie in birou, probabil in nadejdea compromiterii mele.
       De fapt, in mod cert,   realizasera si ei in frica care ii cuprinsesera ca le apusesera vremurile si ca eu, de fapt, instinctual sau nu , le dadusem semnalul ca nu suntem in aceasi "gasca " 

N.B.
      Orice asemanare cu realitatea poate fi sau nu intamplatoare - NOMINA ODIOSA
         
      
           
          

Comentarii